Under många år av handledning, utbildning och arbete med människor har jag gång på gång slagits av hur mycket som händer mellan människor. Här är några saker som har kommit att prägla mitt sätt att se på grupper och samarbete.
Det som skaver behöver inte betyda att något är fel
Många grupper går igenom perioder av osäkerhet, förändring eller motsättningar. Det är mänskligt. Frågan är inte om det uppstår utmaningar, utan hur vi förstår det som händer och tar oss vidare tillsammans.
Jag har många gånger sett hur det som först upplevs som ett problem också kan bli en möjlighet till utveckling.
God stämning är viktigt – men ska inte vara gruppens fokus
Att människor trivs tillsammans är värdefullt. Samtidigt har jag lärt mig att god stämning inte alltid är detsamma som att allt fungerar väl.
När det som skaver aldrig får ord riskerar små irritationer att växa sig större. Min erfarenhet är att det går att förena vänlighet med tydlighet och att omtanke och mod ofta behöver gå hand i hand.
Ingen grupp är den andra lik
Genom åren har jag blivit allt mindre intresserad av färdiga lösningar och allt mer intresserad av att förstå vad just den här gruppen behöver.
Människor, uppdrag och sammanhang ser olika ut. Därför tror jag att utveckling börjar med nyfikenhet och med att försöka förstå det som händer mellan människor, snarare än att snabbt hitta svar.
Det här är några av de erfarenheter som följt med mig genom åren och fortsatt driver min nyfikenhet framåt i mitt arbete.
Micaela Hoppe